MBSB | Tanggungjawab Sosial Korporat
MBSB sentiasa diiktiraf bahawa Tanggungjawab Korporat adalah sebahagian utama dan meneruskan perniagaan dan tugas komersil kami seiring dengan kewajipan kita lebih luas kepada masyarakat secara keseluruhannya. Kami menjalankan perniagaan kita dengan integriti dan standard profesionalisme yang tinggi dan akan terus memainkan peranan dalam kehidupan komuniti yang kita berkhidmat. Tanggungjawab kami kepada pelanggan-pelanggan kami adalah untuk melihat menyiarkan AFF kewangan mereka dengan profesionalisme, keadilan dan ketelusan. Tanggungjawab kita kepada kakitangan adalah untuk menyediakan tempat kerja yang selamat dan menyenangkan, peluang untuk kemajuan kerjaya dan pakej gaji yang kompetitif. Kami juga percaya bahawa adalah menjadi tanggungjawab sosial kita untuk berkongsi kejayaan kami dengan ahli-ahli yang kurang bernasib baik dalam masyarakat.Tempat kerjaPekerja adalah aset yang paling berharga di MBSB dan kebajikan mereka sentiasa menjadi kebimbangan utama Syarikat. Pada Disember 2010, Kumpulan mempunyai 954 pekerja yang tersebar di lebih 33 jualan dan pusat perkhidmatan dan 3 pejabat perwakilan di seluruh negara.Tenaga kerja kita mencerminkan sokongan kami untuk pekerjaan tempatan rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Ini adalah tanggungjawab kita untuk memberi peluang kepada masyarakat tempatan di mana kami beroperasi. Di samping itu, Syarikat tidak mengamalkan diskriminasi dalam pengambilan. Semua pekerja, lelaki atau perempuan, adalah berhak kepada saraan dan faedah yang sama seperti yang kita mengekalkan standard tertinggi pengambilan, pembangunan dan pengekalan pekerja.
Pada tahun 2010, MBSB telah memulakan dua anugerah untuk kakitangan dan ahli keluarga yang telah Anugerah Pencapaian MBSB Tinggi 2010 dan Anugerah Kecemerlangan Pendidikan MBSB 2010. Anugerah Pencapaian MBSB Tinggi 2010 adalah anugerah yang diberikan kepada anak-anak kakitangan MBSB yang mencapai keputusan cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Pernilaian Sederhana Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) keputusan. Penerima ganjaran dalam bentuk insentif tunai manakala MBSB Anugerah Kecemerlangan Pendidikan adalah anugerah yang diberikan untuk memberi ganjaran kepada kakitangan MBSB yang menamatkan pendidikan mereka untuk meningkatkan kerjaya dan pembangunan iaitu Diploma, Ijazah atau Sarjana.Pembangunan kerjaya merupakan salah satu keutamaan utama dalam menyediakan peluang-peluang pembangunan untuk pekerja, yang mewujudkan perancangan penggantian dalam setiap organisasi. MBSB terus menyediakan pekerja-pekerja dengan pembangunan dan kemahiran 'program-program latihan yang menggalakkan perkembangan dan peningkatan keupayaan insan. Ini termasuk aktiviti-aktiviti pembinaan pasukan dan program latihan dalaman dan luaran.MBSB memberikan manfaat untuk menunjukkan komitmen tidak berbelah bahagi kepada kakitangan yang layak seperti Skim Opsyen Saham Pekerja. Selain itu, MBSB juga menganjurkan aktiviti yang menyeronokkan dan rekreasi untuk memperkukuh itu bon di kalangan kakitangan MBSB, seperti Treasure Hunt, "Majlis Berbuka Puasa" dengan MBSB kakitangan, "Majlis Ramah Mesra Hari Raya Aidilfitri dengan kakitangan dan keluarga ahli-ahli, Majlis Makan Malam Tahunan dan lain-lain aktiviti rekreasi.Pada tahun ini, MBSB telah menjalankan beberapa aktiviti dalam memenuhi tanggungjawab ke arah kesihatan pekerja dan masyarakat. Antara program-program yang dimulakan Kempen Derma Darah, Kempen Kesedaran Kanser dan ujian gula darah percuma dan ujian mata yang menerima sambutan menggalakkan daripada kakitangan MBSB.
Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (OSHA) telah ditubuhkan pada bulan Mei 2007, berdasarkan Manual OSA yang diluluskan oleh ARMCO. Objektif utama Jawatankuasa adalah untuk menyediakan satu struktur organisasi dalam perancangan dan pelaksanaan keselamatan dan kesihatan pekerjaan. Ia menyokong inisiatif untuk menggalakkan kesihatan pekerja dan kesejahteraan, dan merumuskan, ulasan, dan mencadangkan penggunaan dasar-dasar keselamatan dan kesihatan alam sekitar.Jawatankuasa ini juga untuk memberi nasihat kepada Ketua Pegawai Eksekutif pada inisiatif keselamatan dan kesihatan syarikat berbanding dengan negara-negara yang ditubuhkan matlamat. Pada tahun 2010, program latihan telah dijalankan untuk ahli-ahli jawatankuasa OSHA untuk melengkapkan diri mereka dengan pengetahuan dan kemahiran.Jawatankuasa akan terus memantau, melibatkan kakitangan dan memberi latihan dalam semua perkara yang berkaitan dengan alam sekitar dan keselamatan dan kesihatan pekerjaan serta memastikan semua kawasan di bawah pengurusan syarikat mematuhi dasar-dasar keselamatan dan kesihatan, amalan syarikat dan program-program.MasyarakatSebagai sebuah entiti korporat, Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) telah menjadi sebahagian daripada perniagaan kami. MBSB mengakui bahawa tugas komersil kami seiring dengan kewajipan kita lebih luas kepada masyarakat. Di bawah program CSR, MBSB mempunyai empat platform utama iaitu pendidikan, kesedaran keselamatan rumah, tajaan dan derma.
Dalam bidang pendidikan, kita terus memantau kemajuan sekolah-sekolah dua kami pakai di Bukit Mertajam, Pulau Pinang iaitu Sekolah Kebangsaan Machang Bubok dan Sekolah Kebangsaan Bukit itu di bawah Program Sekolah Angkat PINTAR. Keseluruhan keputusan UPSR untuk kedua-dua sekolah telah menunjukkan peningkatan dalam kadar kelulusan berbanding tahun sebelumnya. Sekolah Kebangsaan Machang Bubok keputusan UPSR meningkat sebanyak 15.7% daripada 60,97% pada tahun 2009 76,67% pada tahun 2010, manakala untuk Sekolah Kebangsaan Bukit, keputusan bertambah baik sebanyak 24,41% daripada 49.3% pada tahun 2009 73,71% pada tahun 2010.
MBSB juga menganjurkan Lawatan Pendidikan ke Kuala Lumpur untuk pelajar-pelajar 6 Standard dari kedua-dua sekolah angkat yang bertujuan untuk menyediakan pendedahan dan memupuk minat pelajar dalam bidang sains dan teknologi. Perjalanan ini juga digalakkan pelajar interaksi sosial dengan kedua-dua guru dan kakitangan MBSB. Pelajar-pelajar melawat beberapa tempat di Kuala Lumpur termasuk Petrosains, Pusat Sains Negara, Planetarium Negara, Menara Kuala Lumpur dan juga Putrajaya.
Pada masa yang sama, kami terus menaja New Straits Times surat khabar untuk kedua-dua sekolah sepanjang tahun dan ganjaran orang-orang pelajar yang mendapat 5A dalam keputusan UPSR mereka.Di bawah Program Keselamatan Home, MBSB menjalankan fasa ketiga Home Kempen Kesedaran Keselamatan. MBSB bekerjasama dengan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia, TV3 dan TV9 dalam mendidik orang ramai mengenai langkah-langkah pencegahan kebakaran di rumah dan teknik-teknik pertolongan cemas. Program-program yang telah diutarakan dalam "Malaysia Hari Ini" di TV3 dan "Nasi Lemak Kopi O" di TV9 selama kira-kira 2 bulan.Dari segi meringankan penderitaan dan beban kewangan ahli-ahli masyarakat yang malang, MBSB juga digunakan dana zakat untuk membuat sumbangan kepada yang kurang bernasib baik, rumah anak yatim, ibu tunggal, orang kurang upaya dan pusat-pusat bantuan banjir.Penerima termasuk rakyat Malaysia dari semua lapisan masyarakat. MBSB terus menaja program-program yang dipilih pelanggan korporat untuk mengukuhkan hubungan dan hubungan. Semasa sambutan Hari Raya Aidiladha, Pejabat Daerah di seluruh Malaysia mengambil bahagian dalam Program korban di kawasan-kawasan mereka.
MarketplacePromosi hubungan pelanggan yang baik sentiasa menjadi keutamaan kami dan sebahagian penting daripada strategi perniagaan kami. Penubuhan Jawatankuasa Perkhidmatan Pelanggan di MBSB mencerminkan komitmen kami ke arah kepuasan pelanggan dan penyediaan penyelesaian yang adil kepada mana-mana masalah yang mungkin timbul.Kami terus mengenal pasti bidang utama yang perlu dipertingkatkan dan juga terus membuat program-program dalaman untuk meningkatkan tahap perkhidmatan pelanggan kami. Sebagai pembekal kewangan, MBSB telah sentiasa bertanggungjawab kepada pelanggan dalam menyediakan bantuan kewangan. Kami off er kadar yang lebih rendah dan pakej menarik kepada pelanggan-pelanggan yang telah menggalakkan lain-lain institusi kewangan untuk menolak turun kadar mereka dan ini telah memberi faedah kepada pelanggan.Kami percaya bahawa setiap dan tiap-tiap anggota tenaga kerja kita boleh menyumbang sesuatu, walaupun kecil, perlindungan alam sekitar. Untuk mencapai matlamat ini, kami terus menggalakkan kesedaran di kalangan kakitangan kami untuk mengurangkan penggunaan air, elektrik, dan kertas. Usaha-usaha ini, walaupun mereka mungkin kelihatan kecil, telah menyumbang kepada keseluruhan margin keuntungan kami serta kepada alam sekitar.
Seperti yang kita berusaha untuk meningkatkan perniagaan kami, kami akan kekal sebagai syarikat yang komited sosial bertanggungjawab kepada kedua-dua pelanggan dan pemegang saham kami, yang kurang bernasib baik dalam masyarakat kita dan juga kita akan berusaha untuk meningkatkan tanggungjawab alam sekitar.
Pada tahun 2010, MBSB telah memulakan dua anugerah untuk kakitangan dan ahli keluarga yang telah Anugerah Pencapaian MBSB Tinggi 2010 dan Anugerah Kecemerlangan Pendidikan MBSB 2010. Anugerah Pencapaian MBSB Tinggi 2010 adalah anugerah yang diberikan kepada anak-anak kakitangan MBSB yang mencapai keputusan cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Pernilaian Sederhana Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) keputusan. Penerima ganjaran dalam bentuk insentif tunai manakala MBSB Anugerah Kecemerlangan Pendidikan adalah anugerah yang diberikan untuk memberi ganjaran kepada kakitangan MBSB yang menamatkan pendidikan mereka untuk meningkatkan kerjaya dan pembangunan iaitu Diploma, Ijazah atau Sarjana.Pembangunan kerjaya merupakan salah satu keutamaan utama dalam menyediakan peluang-peluang pembangunan untuk pekerja, yang mewujudkan perancangan penggantian dalam setiap organisasi. MBSB terus menyediakan pekerja-pekerja dengan pembangunan dan kemahiran 'program-program latihan yang menggalakkan perkembangan dan peningkatan keupayaan insan. Ini termasuk aktiviti-aktiviti pembinaan pasukan dan program latihan dalaman dan luaran.MBSB memberikan manfaat untuk menunjukkan komitmen tidak berbelah bahagi kepada kakitangan yang layak seperti Skim Opsyen Saham Pekerja. Selain itu, MBSB juga menganjurkan aktiviti yang menyeronokkan dan rekreasi untuk memperkukuh itu bon di kalangan kakitangan MBSB, seperti Treasure Hunt, "Majlis Berbuka Puasa" dengan MBSB kakitangan, "Majlis Ramah Mesra Hari Raya Aidilfitri dengan kakitangan dan keluarga ahli-ahli, Majlis Makan Malam Tahunan dan lain-lain aktiviti rekreasi.Pada tahun ini, MBSB telah menjalankan beberapa aktiviti dalam memenuhi tanggungjawab ke arah kesihatan pekerja dan masyarakat. Antara program-program yang dimulakan Kempen Derma Darah, Kempen Kesedaran Kanser dan ujian gula darah percuma dan ujian mata yang menerima sambutan menggalakkan daripada kakitangan MBSB.
Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (OSHA) telah ditubuhkan pada bulan Mei 2007, berdasarkan Manual OSA yang diluluskan oleh ARMCO. Objektif utama Jawatankuasa adalah untuk menyediakan satu struktur organisasi dalam perancangan dan pelaksanaan keselamatan dan kesihatan pekerjaan. Ia menyokong inisiatif untuk menggalakkan kesihatan pekerja dan kesejahteraan, dan merumuskan, ulasan, dan mencadangkan penggunaan dasar-dasar keselamatan dan kesihatan alam sekitar.Jawatankuasa ini juga untuk memberi nasihat kepada Ketua Pegawai Eksekutif pada inisiatif keselamatan dan kesihatan syarikat berbanding dengan negara-negara yang ditubuhkan matlamat. Pada tahun 2010, program latihan telah dijalankan untuk ahli-ahli jawatankuasa OSHA untuk melengkapkan diri mereka dengan pengetahuan dan kemahiran.Jawatankuasa akan terus memantau, melibatkan kakitangan dan memberi latihan dalam semua perkara yang berkaitan dengan alam sekitar dan keselamatan dan kesihatan pekerjaan serta memastikan semua kawasan di bawah pengurusan syarikat mematuhi dasar-dasar keselamatan dan kesihatan, amalan syarikat dan program-program.MasyarakatSebagai sebuah entiti korporat, Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) telah menjadi sebahagian daripada perniagaan kami. MBSB mengakui bahawa tugas komersil kami seiring dengan kewajipan kita lebih luas kepada masyarakat. Di bawah program CSR, MBSB mempunyai empat platform utama iaitu pendidikan, kesedaran keselamatan rumah, tajaan dan derma.
Dalam bidang pendidikan, kita terus memantau kemajuan sekolah-sekolah dua kami pakai di Bukit Mertajam, Pulau Pinang iaitu Sekolah Kebangsaan Machang Bubok dan Sekolah Kebangsaan Bukit itu di bawah Program Sekolah Angkat PINTAR. Keseluruhan keputusan UPSR untuk kedua-dua sekolah telah menunjukkan peningkatan dalam kadar kelulusan berbanding tahun sebelumnya. Sekolah Kebangsaan Machang Bubok keputusan UPSR meningkat sebanyak 15.7% daripada 60,97% pada tahun 2009 76,67% pada tahun 2010, manakala untuk Sekolah Kebangsaan Bukit, keputusan bertambah baik sebanyak 24,41% daripada 49.3% pada tahun 2009 73,71% pada tahun 2010.
MBSB juga menganjurkan Lawatan Pendidikan ke Kuala Lumpur untuk pelajar-pelajar 6 Standard dari kedua-dua sekolah angkat yang bertujuan untuk menyediakan pendedahan dan memupuk minat pelajar dalam bidang sains dan teknologi. Perjalanan ini juga digalakkan pelajar interaksi sosial dengan kedua-dua guru dan kakitangan MBSB. Pelajar-pelajar melawat beberapa tempat di Kuala Lumpur termasuk Petrosains, Pusat Sains Negara, Planetarium Negara, Menara Kuala Lumpur dan juga Putrajaya.
Pada masa yang sama, kami terus menaja New Straits Times surat khabar untuk kedua-dua sekolah sepanjang tahun dan ganjaran orang-orang pelajar yang mendapat 5A dalam keputusan UPSR mereka.Di bawah Program Keselamatan Home, MBSB menjalankan fasa ketiga Home Kempen Kesedaran Keselamatan. MBSB bekerjasama dengan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia, TV3 dan TV9 dalam mendidik orang ramai mengenai langkah-langkah pencegahan kebakaran di rumah dan teknik-teknik pertolongan cemas. Program-program yang telah diutarakan dalam "Malaysia Hari Ini" di TV3 dan "Nasi Lemak Kopi O" di TV9 selama kira-kira 2 bulan.Dari segi meringankan penderitaan dan beban kewangan ahli-ahli masyarakat yang malang, MBSB juga digunakan dana zakat untuk membuat sumbangan kepada yang kurang bernasib baik, rumah anak yatim, ibu tunggal, orang kurang upaya dan pusat-pusat bantuan banjir.Penerima termasuk rakyat Malaysia dari semua lapisan masyarakat. MBSB terus menaja program-program yang dipilih pelanggan korporat untuk mengukuhkan hubungan dan hubungan. Semasa sambutan Hari Raya Aidiladha, Pejabat Daerah di seluruh Malaysia mengambil bahagian dalam Program korban di kawasan-kawasan mereka.
MarketplacePromosi hubungan pelanggan yang baik sentiasa menjadi keutamaan kami dan sebahagian penting daripada strategi perniagaan kami. Penubuhan Jawatankuasa Perkhidmatan Pelanggan di MBSB mencerminkan komitmen kami ke arah kepuasan pelanggan dan penyediaan penyelesaian yang adil kepada mana-mana masalah yang mungkin timbul.Kami terus mengenal pasti bidang utama yang perlu dipertingkatkan dan juga terus membuat program-program dalaman untuk meningkatkan tahap perkhidmatan pelanggan kami. Sebagai pembekal kewangan, MBSB telah sentiasa bertanggungjawab kepada pelanggan dalam menyediakan bantuan kewangan. Kami off er kadar yang lebih rendah dan pakej menarik kepada pelanggan-pelanggan yang telah menggalakkan lain-lain institusi kewangan untuk menolak turun kadar mereka dan ini telah memberi faedah kepada pelanggan.Kami percaya bahawa setiap dan tiap-tiap anggota tenaga kerja kita boleh menyumbang sesuatu, walaupun kecil, perlindungan alam sekitar. Untuk mencapai matlamat ini, kami terus menggalakkan kesedaran di kalangan kakitangan kami untuk mengurangkan penggunaan air, elektrik, dan kertas. Usaha-usaha ini, walaupun mereka mungkin kelihatan kecil, telah menyumbang kepada keseluruhan margin keuntungan kami serta kepada alam sekitar.
Seperti yang kita berusaha untuk meningkatkan perniagaan kami, kami akan kekal sebagai syarikat yang komited sosial bertanggungjawab kepada kedua-dua pelanggan dan pemegang saham kami, yang kurang bernasib baik dalam masyarakat kita dan juga kita akan berusaha untuk meningkatkan tanggungjawab alam sekitar.
MBSB | Board of Directors
Lembaga PengarahYBhg Tan Sri Abdul Halim bin Ali Pengerusi, Pengarah Bukan Eksekutif Bukan BebasYBhg Tan Sri Abdul Halim bin Ali, Malaysia, 67 warga tua, telah dilantik sebagai Pengerusi MBSB pada 22 Jun, 2001. Beliau juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif MBSB.Beliau menerima pendidikan awal di Kolej Sultan Abdul Hamid, Alor Setar. Pada tahun 1959, beliau meneruskan pengajiannya di Royal Military College, Sg. Besi, Selangor, dan beliau menamatkan pengajian tinggi di Universiti Malaya yang lulus dengan BA (Kepujian) dalam Sejarah pada tahun 1965.Memasuki Perkhidmatan Awam Malaysia pada tahun 1976, beliau menyertai Kementerian Luar Negeri di mana beliau memegang beberapa posting dalam dan luar negara sehingga pelantikan beliau pada tahun 1979, sebagai Timbalan Wakil Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Dari 1982 sehingga 1985, beliau berkhidmat sebagai Duta Besar Malaysia ke Vietnam. Pada beliau pulang ke Malaysia, beliau telah dilantik sebagai Timbalan Ketua Setiausaha III (Pentadbiran) Kementerian Luar Negeri. Beliau kemudian berkhidmat sebagai Duta Besar Malaysia ke Austria dari tahun 1988 sehingga tahun 1991.Dari 1991 sehingga 1996, beliau adalah Timbalan Ketua Setiausaha I (Hal Ehwal Politik) sehingga promosi pada tahun 1996 kepada Ketua Setiausaha Kementerian Luar Negeri.Tidak lama selepas itu, pada bulan September 1996, Tan Sri Abdul Halim bin Ali telah dilantik sebagai Ketua Setiausaha Kerajaan, ranking tertinggi jawatan dalam Perkhidmatan Awam Malaysia dan bertanggungjawab untuk memantau dan menyelaras dasar-dasar kerajaan dan pelaksanaan mereka. Beliau bersara pada bulan Mac 2001, di mana timehe itu dibuat Pengerusi Kumpulan Wang Simpanan Pekerja sehingga 31 Januari 2007.Beliau juga merupakan Pengerusi Perbadanan Pembangunan Multimedia dan Universiti Teknologi Malaysia. Beliau juga memegang pengarah lain dalam syarikat-syarikat awam termasuk Esso Malaysia Berhad, IJM Corporation Berhad, Malakoff Corporation Berhad dan Badan Darjah Pemegang Saham Minoriti Berhad (Pengawas Pemegang Saham Minoriti).
Syed Zaid bin Syed Jaff ar AlbarPengarah Bebas Bukan Eksekutif Syed Zaid bin Syed Jaffar Albar, Malaysia, 56 warga tua, telah dilantik sebagai Pengarah Bebas Bukan Eksekutif pada Ogos 14, 2002. Beliau berkhidmat sebagai Ahli Jawatankuasa Eksekutif dan Jawatankuasa Tunggakan Pemulihan. Beliau juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pencalonan & Ganjaran dan Jawatankuasa Opsyen.Syed Zaid Albar memegang ijazah dalam bidang undang-undang dari UK dan berkelayakan Barrister-at-Law, Lincoln Inn. Beliau telah dipanggil untuk Peguam Malaysia sebagai seorang peguam bela dan peguam cara Mahkamah Tinggi Malaya pada tahun 1980 dan telah dalam amalan undang-undang yang aktif sejak. Pada masa ini, dia adalah rakan kongsi menguruskan sebuah firma undang-undang yang ditubuhkan di Kuala Lumpur.Pada masa ini, Syed Zaid Albar juga memegang pengarah lain dalam syarikat-syarikat awam iaitu Malaysian Pacific Industries Berhad, Narra Industries Berhad dan Kencana Petroleum Berhad.
YBhg Datuk Abdullah bin Haji Kuntom Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas YBhg Datuk Abdullah bin Haji Kuntom, Malaysia, 67 warga tua, telah dilantik sebagai Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif pada September 26, 2003. Beliau berkhidmat sebagai Ahli Jawatankuasa Eksekutif dan Jawatankuasa Pencalonan & Ganjaran. Beliau memperolehi Ijazah Sarjana dalam Dasar Awam dan Pentadbiran dari University of Wisconsin, USA pada tahun 1979 dan juga menghadiri Program Pengurusan Lanjutan di Universiti Oxford UK, pada tahun 1995.YBhg Datuk Abdullah memulakan kerjayanya dengan Perkhidmatan Awam Johor pada tahun 1967 dan telah berkhidmat dalam pelbagai jabatan kementerian Kerajaan dan selama 36 tahun. Antara jawatan-jawatan utama yang beliau memegang Timbalan Setiausaha Bahagian Kontrak dan Bekalan dan Penolong Pengarah Kanan Bahagian Belanjawan, Kementerian Kewangan. Beliau juga telah dilantik sebagai Pegawai Kewangan Negeri Selangor, Pegawai Tadbir Asian & Pacific Development Centre (APDC) dan Timbalan Ketua Setiausaha 1 Kementerian Dalam Negeri.Jawatan terakhir beliau adalah Kanan Timbalan Ketua Setiausaha di Jabatan Perdana Menteri sehingga persaraan beliau pada bulan April 1999, berikutan yang dia telah dilantik sebagai Ketua Protokol di Kementerian Hal Ehwal Luar Negeri sehingga bulan April 2003.YBhg Datuk Abdullah juga merupakan Pengarah Leader Steel Holdings Berhad.
Dato 'Shahril Ridza Ridzuan Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas Dato 'Shahril Ridza Ridzuan, Malaysia, 41 warga tua, telah dilantik sebagai Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif MBSB on November 30, 2011.Dato 'Shahril Ridza memegang Ijazah Sarjana Muda Undang-undang Sivil (1 Kelas) dari Universiti Oxford, England dan Sarjana Sastera (1 Kelas) dari Cambridge University, England dan telah dipanggil ke Bar Malaysia dan Bar of England dan Wales. Dato 'Shahril Ridza memulakan kerjayanya dengan Tetuan Zain & Co sebagai Pembantu Undang-undang dari 1994 hingga 1996. Beliau kemudiannya menyertai Trenergy (M) Berhad / Turnaround Managers Inc (M) Sdn Bhd sebagai Pembantu Khas kepada Pengerusi Eksekutif pada tahun 1997. Beliau meninggalkan Trenergy (M) Berhad / Turnaround Managers Inc (M) Sdn Bhd dan menyertai Pengurusan Danaharta Nasional Berhad pada tahun 1998. Beliau telah dilantik sebagai Pengarah Eksekutif SSR Associates Sdn Bhd pada tahun 1999 dan memegang jawatan tersebut hingga Ogos 2001.Dato 'Shahril Ridza kemudiannya dilantik ke Lembaga Malaysian Resources Corporation Berhad ("MRCB") pada 9 Ogos 2001. Beliau adalah Pengarah Urusan Kumpulan Syarikat mulai 1 September 2003 hingga 1 Disember 2009. Beliau adalah Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif dan juga ahli Jawatankuasa ESOS MRCB.Beliau kini merupakan Pegawai Timbalan Ketua Eksekutif (Pelaburan) Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.Dato 'Shahril Ridza adalah penama Lembaga Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.Dato 'Shahril Ridza juga memegang jawatan pengarah di Media Prima Berhad, Malaysian Resources Corporation Berhad dan Pengurusan Danaharta Nasional Berhad.
Encik Aw Hong Boo Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Encik Aw Hong Boo, 61 Malaysia, warga tua, telah dilantik sebagai Pengarah Bebas Bukan Eksekutif pada 10 November, 2005. Beliau berkhidmat sebagai Ahli Jawatankuasa Audit & Pengurusan Risiko dan Jawatankuasa Pencalonan & Ganjaran. Beliau juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pemulihan Tunggakan.Beliau adalah ahli Malaysian Institute of Certified Public Accountants (MICPA), Institut Akauntan Malaysia (MIA) dan Fellow Institute of Chartered Accountants di England & Wales (ICAEW).Encik Aw memulakan kerjayanya pada tahun 1970 sebagai Audit Kanan di London dan kemudian dengan Ernst & Whinney (kini dikenali sebagai Ernst & Young), sebuah firma perakaunan awam antarabangsa di Singapura dan London dari tahun 1974 sehingga tahun 1977. Beliau pernah berkhidmat di RHB Bank Berhad selama 21 tahun antara 1978 hingga 1999, memegang pelbagai jawatan pengurusan kanan dalam pengurusan kewangan, perbankan, kewangan dan pajakan. Beliau adalah Pengurus Besar Kanan Rangkaian Cawangan dan Pengurusan Risiko sebelum bersara pilihan pada bulan November 1999.Encik Aw juga merupakan Pengarah Quill Capita Management Sdn Bhd, Pengurus Amanah kapita Quill.
Encik Jasmy bin Ismail Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas Encik Jasmy bin Ismail, Malaysia, berumur 47, telah dilantik sebagai Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif pada 11 Ogos, 2009. Beliau berkhidmat sebagai Ahli Jawatankuasa Eksekutif dan Jawatankuasa Pemulihan Tunggakan.Beliau memperolehi Ijazah Sarjana Sains Perancangan dan Pengurusan Pengangkutan dari City University, London. Pada tahun 1988, Encik Jasmy menyertai IBM Malaysia dan memegang pelbagai jawatan dalam organisasi Jualan dan Pemasaran, bertanggungjawab terutamanya untuk Sektor Awam dan Industri Perkhidmatan Kewangan. Sebelum meninggalkan IBM Malaysia, beliau adalah Pembantu Eksekutif kepada Ketua Pegawai Eksekutif IBM Malaysia.Encik Jasmy menyertai CCAAP Technologies Sdn Bhd ("CCAAP") sebagai Pengurus Besar pada tahun 1996. Beliau juga Pengarah Eksekutif New Technology & Innovation Sdn Bhd, bertanggungjawab untuk operasi jualan Syarikat.Pada tahun 2000, Encik Jasmy bersama diasaskan Symphony Global Technologies Sdn Bhd dan telah terlibat dalam penggubalan Symphony House Berhad yang ketika itu disenaraikan di Bursa Malaysia Securities Berhad pada tahun 2003. Beliau merupakan Ketua Eksekutif Bahagian Perkhidmatan Teknologi Symphony. Encik Jasmy juga telah dilantik sebagai Pengerusi Symphony BCSIS Sdn Bhd, sebuah syarikat usaha sama dengan BCSIS anak syarikat OCBC Singapura dan memegang jawatan itu sehingga 2007. Beliau juga merupakan ahli Lembaga Symphony BPO Solutions Sdn Bhd, anak syarikat Symphony House Berhad dan Jas International Sdn Marin Bhd.Pada tahun 2007, Encik Jasmy berjaya menamatkan pengurusan buy-out salah satu daripada anak-anak syarikat Symphony House Berhad dan ditukar nama kepada syarikat itu untuk SGT International Sdn Bhd.
Encik Lim Tian Huat Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Encik Lim Tian Huat, Malaysia, 56 warga tua, telah dilantik sebagai Pengarah Bebas Bukan Eksekutif pada 04 April, 2011. Beliau adalah ahli Institut Akauntan Malaysia (MIA), Ahli Majlis Institut Akauntan Awam Bertauliah (MICPA) Malaysia dan juga merupakan ahli Fellow Persatuan Akauntan Bertauliah (ACCA). Beliau adalah Presiden Persatuan Pengamal Insolvensi Malaysia (MTQ). Beliau juga memiliki ijazah dalam BA Ekonomi (Kepujian).Encik Lim Tian Huat juruaudit berlesen dan seorang pelikuidasi berlesen. Beliau telah dilantik oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri untuk menjadi ahli Jawatankuasa Pembaharuan Undang-undang Korporat (CLRC) di bawah bidang kuasa Suruhanjaya Syarikat Malaysia.Beliau telah dilantik sebagai Pesuruhjaya Suruhanjaya Pampasan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi tempoh 5 tahun dari 1998 hingga 2002. Beliau bersama buku bertajuk "Undang-Undang dan Amalan Penerimaan Korporat di Malaysia dan Singapura".Encik Lim Tian Huat merupakan Rakan Kongsi Ernst & Young (2001-2009) dan Arthur Andersen (1990 - 2002). Beliau mengetuai amalan Korporat Restructing dalam firma itu. Beliau telah terlibat dalam kerja-kerja penyusunan semula dan ketidaksolvenan sejak tahun 1986.Sebelum ini, beliau berada di bahagian audit selama 7 tahun.Encik Lim Tian Huat Pengarah Perbadanan Insurans Deposit Malaysia. Beliau juga merupakan Pengarah Bank of Yingkou, China.
Dato 'Ahmad Zaini bin Othman Ketua Pegawai Eksekutif Dato 'Ahmad Zaini bin Othman, warganegara Malaysia, berumur 54 tahun, telah dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif MBSB pada 26 Februari 2009.Selepas pendidikan awal di Malaysia, Dato 'Ahmad Zaini mendapat Diploma Tinggi Kebangsaan (HND) dalam bidang Perakaunan di Manchester, England. Beliau meneruskan pengajian tinggi di Amerika Syarikat di mana dia lulus dengan BSc dalam Kewangan dari Universiti Southern Illinois, dan selepas itu dia memperolehi MBA (Kewangan) di University of St. Louis.Pada tahun 1984, apabila beliau pulang ke Malaysia, beliau memulakan kerjayanya dalam Perbankan Saudagar dengan Merchant Bankers Bumiputra yang berurusan dengan Syndications, Perbankan Korporat dan Kewangan Projek. Pada tahun 1988, dia telah mengambil kedudukan Ketua Kewangan Korporat untuk Intradagang Merchant Bankers di mana beliau telah menganjurkan projek terbesar di Malaysia kewangan menjalankan sentiasa untuk Perwaja Steel, di mana dia menghabiskan selama ringkas sebagai Pengurus Besar Kanan Kewangan / Pengarah Korporat.Beliau kembali kepada sektor perbankan pada tahun 1995 untuk mengambil alih jawatan Ketua / Pengurus Besar Kanan, Perbankan Korporat untuk Ambank, khususnya dalam Perbankan dan Kewangan Islam. Beliau berjaya semua perkara perbankan korporat termasuk projek-projek komersial / perbankan korporat.Pada tahun 2004 beliau telah dibuat Ketua Pegawai Eksekutif AmIslamic Bank menguruskan semua hal ehwal kumpulan yang berkaitan dengan Perbankan Islam dalam kewangan komersial dan korporat, dan bertanggungjawab untuk menubuhkan Model Perniagaan Islam bagi kumpulan itu. Pada bulan Ogos 2011, Dato 'Ahmad Zaini telah dilantik sebagai Ahli Panel Akreditasi Institut Kewangan Asia.Beliau juga merupakan ahli Persatuan Profesional Kewangan Islam Bertauliah (ACIFP) dan kini berkhidmat sebagai Naib Presiden persatuan. Sebagai pengiktirafan terhadap sumbangan beliau kepada perbankan Islam, beliau telah dilantik sebagai ahli fakulti (Industri pakar) dengan Pusat Antarabangsa bagi Pendidikan dalam Kewangan Islam (INCEIF). Beliau juga merupakan anggota Jawatankuasa Penasihat Pembangunan Perniagaan Iskandar.Pada Ogos 2011, beliau mempunyai pegangan saham langsung sebanyak 60,000 saham biasa dalam syarikat MBSB.
Syed Zaid bin Syed Jaff ar AlbarPengarah Bebas Bukan Eksekutif Syed Zaid bin Syed Jaffar Albar, Malaysia, 56 warga tua, telah dilantik sebagai Pengarah Bebas Bukan Eksekutif pada Ogos 14, 2002. Beliau berkhidmat sebagai Ahli Jawatankuasa Eksekutif dan Jawatankuasa Tunggakan Pemulihan. Beliau juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pencalonan & Ganjaran dan Jawatankuasa Opsyen.Syed Zaid Albar memegang ijazah dalam bidang undang-undang dari UK dan berkelayakan Barrister-at-Law, Lincoln Inn. Beliau telah dipanggil untuk Peguam Malaysia sebagai seorang peguam bela dan peguam cara Mahkamah Tinggi Malaya pada tahun 1980 dan telah dalam amalan undang-undang yang aktif sejak. Pada masa ini, dia adalah rakan kongsi menguruskan sebuah firma undang-undang yang ditubuhkan di Kuala Lumpur.Pada masa ini, Syed Zaid Albar juga memegang pengarah lain dalam syarikat-syarikat awam iaitu Malaysian Pacific Industries Berhad, Narra Industries Berhad dan Kencana Petroleum Berhad.
YBhg Datuk Abdullah bin Haji Kuntom Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas YBhg Datuk Abdullah bin Haji Kuntom, Malaysia, 67 warga tua, telah dilantik sebagai Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif pada September 26, 2003. Beliau berkhidmat sebagai Ahli Jawatankuasa Eksekutif dan Jawatankuasa Pencalonan & Ganjaran. Beliau memperolehi Ijazah Sarjana dalam Dasar Awam dan Pentadbiran dari University of Wisconsin, USA pada tahun 1979 dan juga menghadiri Program Pengurusan Lanjutan di Universiti Oxford UK, pada tahun 1995.YBhg Datuk Abdullah memulakan kerjayanya dengan Perkhidmatan Awam Johor pada tahun 1967 dan telah berkhidmat dalam pelbagai jabatan kementerian Kerajaan dan selama 36 tahun. Antara jawatan-jawatan utama yang beliau memegang Timbalan Setiausaha Bahagian Kontrak dan Bekalan dan Penolong Pengarah Kanan Bahagian Belanjawan, Kementerian Kewangan. Beliau juga telah dilantik sebagai Pegawai Kewangan Negeri Selangor, Pegawai Tadbir Asian & Pacific Development Centre (APDC) dan Timbalan Ketua Setiausaha 1 Kementerian Dalam Negeri.Jawatan terakhir beliau adalah Kanan Timbalan Ketua Setiausaha di Jabatan Perdana Menteri sehingga persaraan beliau pada bulan April 1999, berikutan yang dia telah dilantik sebagai Ketua Protokol di Kementerian Hal Ehwal Luar Negeri sehingga bulan April 2003.YBhg Datuk Abdullah juga merupakan Pengarah Leader Steel Holdings Berhad.
Dato 'Shahril Ridza Ridzuan Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas Dato 'Shahril Ridza Ridzuan, Malaysia, 41 warga tua, telah dilantik sebagai Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif MBSB on November 30, 2011.Dato 'Shahril Ridza memegang Ijazah Sarjana Muda Undang-undang Sivil (1 Kelas) dari Universiti Oxford, England dan Sarjana Sastera (1 Kelas) dari Cambridge University, England dan telah dipanggil ke Bar Malaysia dan Bar of England dan Wales. Dato 'Shahril Ridza memulakan kerjayanya dengan Tetuan Zain & Co sebagai Pembantu Undang-undang dari 1994 hingga 1996. Beliau kemudiannya menyertai Trenergy (M) Berhad / Turnaround Managers Inc (M) Sdn Bhd sebagai Pembantu Khas kepada Pengerusi Eksekutif pada tahun 1997. Beliau meninggalkan Trenergy (M) Berhad / Turnaround Managers Inc (M) Sdn Bhd dan menyertai Pengurusan Danaharta Nasional Berhad pada tahun 1998. Beliau telah dilantik sebagai Pengarah Eksekutif SSR Associates Sdn Bhd pada tahun 1999 dan memegang jawatan tersebut hingga Ogos 2001.Dato 'Shahril Ridza kemudiannya dilantik ke Lembaga Malaysian Resources Corporation Berhad ("MRCB") pada 9 Ogos 2001. Beliau adalah Pengarah Urusan Kumpulan Syarikat mulai 1 September 2003 hingga 1 Disember 2009. Beliau adalah Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif dan juga ahli Jawatankuasa ESOS MRCB.Beliau kini merupakan Pegawai Timbalan Ketua Eksekutif (Pelaburan) Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.Dato 'Shahril Ridza adalah penama Lembaga Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.Dato 'Shahril Ridza juga memegang jawatan pengarah di Media Prima Berhad, Malaysian Resources Corporation Berhad dan Pengurusan Danaharta Nasional Berhad.
Encik Aw Hong Boo Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Encik Aw Hong Boo, 61 Malaysia, warga tua, telah dilantik sebagai Pengarah Bebas Bukan Eksekutif pada 10 November, 2005. Beliau berkhidmat sebagai Ahli Jawatankuasa Audit & Pengurusan Risiko dan Jawatankuasa Pencalonan & Ganjaran. Beliau juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pemulihan Tunggakan.Beliau adalah ahli Malaysian Institute of Certified Public Accountants (MICPA), Institut Akauntan Malaysia (MIA) dan Fellow Institute of Chartered Accountants di England & Wales (ICAEW).Encik Aw memulakan kerjayanya pada tahun 1970 sebagai Audit Kanan di London dan kemudian dengan Ernst & Whinney (kini dikenali sebagai Ernst & Young), sebuah firma perakaunan awam antarabangsa di Singapura dan London dari tahun 1974 sehingga tahun 1977. Beliau pernah berkhidmat di RHB Bank Berhad selama 21 tahun antara 1978 hingga 1999, memegang pelbagai jawatan pengurusan kanan dalam pengurusan kewangan, perbankan, kewangan dan pajakan. Beliau adalah Pengurus Besar Kanan Rangkaian Cawangan dan Pengurusan Risiko sebelum bersara pilihan pada bulan November 1999.Encik Aw juga merupakan Pengarah Quill Capita Management Sdn Bhd, Pengurus Amanah kapita Quill.
Encik Jasmy bin Ismail Pengarah Bukan Eksekutif Bukan Bebas Encik Jasmy bin Ismail, Malaysia, berumur 47, telah dilantik sebagai Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif pada 11 Ogos, 2009. Beliau berkhidmat sebagai Ahli Jawatankuasa Eksekutif dan Jawatankuasa Pemulihan Tunggakan.Beliau memperolehi Ijazah Sarjana Sains Perancangan dan Pengurusan Pengangkutan dari City University, London. Pada tahun 1988, Encik Jasmy menyertai IBM Malaysia dan memegang pelbagai jawatan dalam organisasi Jualan dan Pemasaran, bertanggungjawab terutamanya untuk Sektor Awam dan Industri Perkhidmatan Kewangan. Sebelum meninggalkan IBM Malaysia, beliau adalah Pembantu Eksekutif kepada Ketua Pegawai Eksekutif IBM Malaysia.Encik Jasmy menyertai CCAAP Technologies Sdn Bhd ("CCAAP") sebagai Pengurus Besar pada tahun 1996. Beliau juga Pengarah Eksekutif New Technology & Innovation Sdn Bhd, bertanggungjawab untuk operasi jualan Syarikat.Pada tahun 2000, Encik Jasmy bersama diasaskan Symphony Global Technologies Sdn Bhd dan telah terlibat dalam penggubalan Symphony House Berhad yang ketika itu disenaraikan di Bursa Malaysia Securities Berhad pada tahun 2003. Beliau merupakan Ketua Eksekutif Bahagian Perkhidmatan Teknologi Symphony. Encik Jasmy juga telah dilantik sebagai Pengerusi Symphony BCSIS Sdn Bhd, sebuah syarikat usaha sama dengan BCSIS anak syarikat OCBC Singapura dan memegang jawatan itu sehingga 2007. Beliau juga merupakan ahli Lembaga Symphony BPO Solutions Sdn Bhd, anak syarikat Symphony House Berhad dan Jas International Sdn Marin Bhd.Pada tahun 2007, Encik Jasmy berjaya menamatkan pengurusan buy-out salah satu daripada anak-anak syarikat Symphony House Berhad dan ditukar nama kepada syarikat itu untuk SGT International Sdn Bhd.
Encik Lim Tian Huat Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Encik Lim Tian Huat, Malaysia, 56 warga tua, telah dilantik sebagai Pengarah Bebas Bukan Eksekutif pada 04 April, 2011. Beliau adalah ahli Institut Akauntan Malaysia (MIA), Ahli Majlis Institut Akauntan Awam Bertauliah (MICPA) Malaysia dan juga merupakan ahli Fellow Persatuan Akauntan Bertauliah (ACCA). Beliau adalah Presiden Persatuan Pengamal Insolvensi Malaysia (MTQ). Beliau juga memiliki ijazah dalam BA Ekonomi (Kepujian).Encik Lim Tian Huat juruaudit berlesen dan seorang pelikuidasi berlesen. Beliau telah dilantik oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri untuk menjadi ahli Jawatankuasa Pembaharuan Undang-undang Korporat (CLRC) di bawah bidang kuasa Suruhanjaya Syarikat Malaysia.Beliau telah dilantik sebagai Pesuruhjaya Suruhanjaya Pampasan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi tempoh 5 tahun dari 1998 hingga 2002. Beliau bersama buku bertajuk "Undang-Undang dan Amalan Penerimaan Korporat di Malaysia dan Singapura".Encik Lim Tian Huat merupakan Rakan Kongsi Ernst & Young (2001-2009) dan Arthur Andersen (1990 - 2002). Beliau mengetuai amalan Korporat Restructing dalam firma itu. Beliau telah terlibat dalam kerja-kerja penyusunan semula dan ketidaksolvenan sejak tahun 1986.Sebelum ini, beliau berada di bahagian audit selama 7 tahun.Encik Lim Tian Huat Pengarah Perbadanan Insurans Deposit Malaysia. Beliau juga merupakan Pengarah Bank of Yingkou, China.
Dato 'Ahmad Zaini bin Othman Ketua Pegawai Eksekutif Dato 'Ahmad Zaini bin Othman, warganegara Malaysia, berumur 54 tahun, telah dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif MBSB pada 26 Februari 2009.Selepas pendidikan awal di Malaysia, Dato 'Ahmad Zaini mendapat Diploma Tinggi Kebangsaan (HND) dalam bidang Perakaunan di Manchester, England. Beliau meneruskan pengajian tinggi di Amerika Syarikat di mana dia lulus dengan BSc dalam Kewangan dari Universiti Southern Illinois, dan selepas itu dia memperolehi MBA (Kewangan) di University of St. Louis.Pada tahun 1984, apabila beliau pulang ke Malaysia, beliau memulakan kerjayanya dalam Perbankan Saudagar dengan Merchant Bankers Bumiputra yang berurusan dengan Syndications, Perbankan Korporat dan Kewangan Projek. Pada tahun 1988, dia telah mengambil kedudukan Ketua Kewangan Korporat untuk Intradagang Merchant Bankers di mana beliau telah menganjurkan projek terbesar di Malaysia kewangan menjalankan sentiasa untuk Perwaja Steel, di mana dia menghabiskan selama ringkas sebagai Pengurus Besar Kanan Kewangan / Pengarah Korporat.Beliau kembali kepada sektor perbankan pada tahun 1995 untuk mengambil alih jawatan Ketua / Pengurus Besar Kanan, Perbankan Korporat untuk Ambank, khususnya dalam Perbankan dan Kewangan Islam. Beliau berjaya semua perkara perbankan korporat termasuk projek-projek komersial / perbankan korporat.Pada tahun 2004 beliau telah dibuat Ketua Pegawai Eksekutif AmIslamic Bank menguruskan semua hal ehwal kumpulan yang berkaitan dengan Perbankan Islam dalam kewangan komersial dan korporat, dan bertanggungjawab untuk menubuhkan Model Perniagaan Islam bagi kumpulan itu. Pada bulan Ogos 2011, Dato 'Ahmad Zaini telah dilantik sebagai Ahli Panel Akreditasi Institut Kewangan Asia.Beliau juga merupakan ahli Persatuan Profesional Kewangan Islam Bertauliah (ACIFP) dan kini berkhidmat sebagai Naib Presiden persatuan. Sebagai pengiktirafan terhadap sumbangan beliau kepada perbankan Islam, beliau telah dilantik sebagai ahli fakulti (Industri pakar) dengan Pusat Antarabangsa bagi Pendidikan dalam Kewangan Islam (INCEIF). Beliau juga merupakan anggota Jawatankuasa Penasihat Pembangunan Perniagaan Iskandar.Pada Ogos 2011, beliau mempunyai pegangan saham langsung sebanyak 60,000 saham biasa dalam syarikat MBSB.
MBSB | CEO Statements
Dalam Penyata Ketua Pegawai Eksekutif saya, saya ingin menyatakan bahawa ia telah satu pengalaman yang paling memenuhi sejak saya mengambil alih tampuk pentadbiran dua tahun lalu. MBSB memang dalam kedudukan yang unik kerana statusnya sebagai Syarikat Kewangan Terkecuali, keturunan yang kukuh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan sejarah di Bursa Malaysia sebagai sebuah Syarikat Awam Tersenarai. Saya mendapati ia penting bagi MBSB untuk mengangkat dirinya ke tahap yang seterusnya untuk menjana pulangan yang baik kepada pemegang saham dan kekal relevan dalam industri kewangan. Untuk memastikan bahawa "Mengambil MBSB untuk Peringkat Seterusnya" tidak akan semata-mata retorik, transformasi perniagaan, operasi Syarikat dan aset utama, tenaga kerja, perlu diambil.2009 - Tahun TransformasiPada tahun ini, Syarikat telah melaksanakan penyusunan semula operasi dan disusun semula carta Syarikat untuk menyelaraskan operasi sebagai tindak balas kepada pengenalan semula Pembiayaan Peribadi-i dan pengenalan Produk Perniagaan Korporat yang baru. Kakitangan penting yang baru dan berpengalaman bekerja dari dalam industri untuk menyokong Rancangan Perniagaan 2009-2010. Satu bahagian khusus juga telah dikaji semula dan disusun semula kebanyakan akaun legasi Syarikat.Semakan ini adalah selaras dengan misi yang dinyatakan dalam Rancangan 2009-2010-"Ke Arah maintainable yang lebih besar keuntungan operasi dan meningkatkan kecekapan dalam Perniagaan, Pemulihan, Tindakan dan Operasi". Keuntungan yang belum pernah berlaku sebelum cukai bagi tahun 2009, sebanyak RM80.315 juta, adalah semata-mata asas untuk membawa kami ke tahap yang lebih tinggi, yang memerlukan usaha yang lebih agresif untuk meningkatkan peluang-peluang menjana pendapatan.2010 - Tahun Pertumbuhan StrategikPada tahun 2010, Syarikat telah mencapai beberapa peristiwa penting, lulus dari asas tradisional kemudahan pinjaman kepada pemaju hartanah dan pembeli rumah untuk menyediakan pelbagai kemudahan kepada kedua-dua pelanggan-pelanggan korporat dan runcit. Ia merupakan satu tugas yang menuntut untuk memenuhi tahap operasi yang diperlukan untuk menyokong segmen pasaran baru, perniagaan dan jualan yang kian meningkat PF-i.Perniagaan KemuncakKempen jualan MBSB sepanjang tahun menyebabkan peningkatan besar dalam PF-i jualan.Kadar keuntungan yang menarik, ciri-ciri produk dan program kesetiaan yang dikaitkan dengan peningkatan ini penting. Baru, bersih yang tinggi pelanggan bernilai gadai janji teroka, MBSB Ultimate, juga telah dilancarkan pada tahun ini. Kami percaya bahawa terdapat pasaran pelanggan yang bersedia untuk menganggap kadar yang lebih rendah sedikit dalam pulangan untuk faedah produk pelengkap yang lain.Walaupun bahagian perniagaan korporat terus dengan penyediaan kemudahan-kemudahan kepada sektor pembangunan hartanah, pengenalan Pembiayaan Kontrak pada akhir tahun 2009 membolehkan Syarikat untuk mendapatkan Pembiayaan Kontrak Kerajaan dan orang-orang yang dalam industri minyak dan gas pada tahun 2010. Pelancaran Ekspres tunai PKS pada tahun 2010 adalah juga satu kejayaan bagi MBSB, memasuki pasaran PKS untuk kali pertama. Kami juga telah dikenakan lebih banyak usaha untuk menjalinkan hubungan dengan pemaju hartanah yang baik di dalam pemacu untuk menguasai aset-aset yang berkualiti dan menyokong program "MBSB Ultimate".Untuk mengekalkan pertumbuhan menjanjikan aset pinjaman, perlu berkesan strategi program liabiliti kami dan untuk itu, kita berterima kasih kepada pendeposit runcit dan korporat kami untuk terus meletakkan amanah besar dalam diri kita. Pada masa yang sama, kita telah juga diambil penjanaan dana beberapa latihan untuk mengukuhkan program liabiliti.Kemuncak OperasiDalam usaha untuk kecekapan operasi yang lebih besar, MBSB telah melakukan beberapa latihan khidmat luar yang telah menghasilkan faedah seperti mengurangkan masa pemulihan, peningkatan dalam kawalan kos dan tahap perkhidmatan pelanggan. Bahagian juga telah diperkemas untuk mengukuhkan struktur organisasi baru di mana Bahagian Jualan produk runcit telah disatukan ke dalam satu bahagian. Ia dijangka bahawa usaha-usaha pemasaran gabungan akan mengakibatkan jualan yang lebih tinggi dan memudahkan pengenalan produk-produk baru pada masa hadapan.Infrastruktur di kedua-dua Ibu Pejabat dan cawangan-cawangan juga telah bertambah baik, dengan beberapa jabatan utama di Ibu Pejabat mempunyai membaik pulih menjalani manakala beberapa cawangan telah dipindahkan ke lokasi yang lebih strategik. Satu sistem komunikasi yang baru juga telah dipasang untuk menyediakan perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggan. Unit Pematuhan Syariah yang baru, yang akan mendapatkan nasihat dan bimbingan daripada Majlis Penasihat Syariah (MPS), akan membantu bahagian perniagaan pada pembangunan produk di samping memastikan pematuhan Syariah dalam semua bidang operasi.Syarikat kekal komited untuk memastikan bahawa ia sentiasa dalam pematuhan dengan amalan terbaik industri. Dasar-dasar utama mengenai penipuan, pemberi maklumat dan kesinambungan perniagaan telah dikeluarkan pada tahun lepas.Dalam industri yang kompetitif, adalah penting bagi MBSB untuk terus menilai tahap perkhidmatan pelanggan. Untuk mencapai matlamat ini, kami telah melancarkan "Khidmat dengan Senyuman" kempen untuk membawa semua pekerja ke tahap yang seterusnya. Ini adalah kunci untuk mengekalkan pelanggan-pelanggan kami dan menunjukkan penghargaan kepada mereka untuk memilih MBSB lebih penyedia perkhidmatan kewangan yang lain.ProspekIa akan terus mencabar bagi MBSB mengingati batasan yang telah kami sebagai sebuah institusi kewangan. Walau bagaimanapun, ini tidak pernah dianggap sebagai penghalang tetapi hanya berperanan sebagai faktor yang sangat motivasi bagi kita untuk terus mengambil kesempatan daripada kekuatan kita dan mengatasi kelemahan kita. MBSB menjangka untuk melancarkan beberapa produk baru dalam tahun 2011, memberi tumpuan yang lebih ke atas pendapatan berasaskan fi dan meningkatkan usaha-usaha penambahbaikan tahap perkhidmatan pelanggan. Jualan tambahan dan Pusat Perkhidmatan dan Pejabat Perwakilan akan ditubuhkan untuk memperluaskan lagi rangkaian cawangan, terutamanya di Malaysia Timur dan Kawasan Selatan.Penghargaan Saya mengambil kesempatan ini untuk merakamkan penghargaan ikhlas saya kepada para pemegang saham utama, terutamanya pengurusan KWSP untuk keyakinan terhadap saya dan sokongan yang berharga dalam "Mengambil MBSB Peringkat Seterusnya" mereka. Saya juga terhutang budi kepada Pengerusi dan ahli-ahli Lembaga Pengarah untuk panduan mereka.Saya mahu mengakui semua kakitangan serta kerja keras mereka dan buruh yang telah membolehkan Syarikat untuk mencapai rekod keuntungan selama dua tahun berturut-turut.Saya menjangkakan bahawa MBSB akan dapat meneruskan trend ini jika setiap pekerja dan tiap-tiap berterusan dalam usaha dan keazaman mereka.Sesungguhnya, hasrat saya tertinggi adalah untuk memastikan bahawa MBSB menjadi pemain utama dalam industri ini dalam tempoh lima tahun akan datang, merealisasikan impian yang telah saya untuk MBSB untuk mencapai tahap yang kita tidak berani untuk membayangkan.Insya-Allah.YBhg Dato 'Ahmad Zaini bin Othman Ketua Pegawai Eksekutif
THURSDAY, 24 NOVEMBER 2011
Hati-hati dengan penipuan Kartu Kredit !
Penipuan kad kredit adalah satu jenayah yang serius yang boleh mengakibatkan anda dan pengeluar kad kredit mengalami kerugian besar. Pengeluar kad kredit telah mengambil langkah-langkah keselamatan untuk melindungi anda daripada kemungkinan berlakunya fraud sedemikian. Walau bagaimanapun, anda juga boleh mengambil langkah-langkah keselamatan yang betul untuk mengelakkan daripada menjadi mangsa penipuan.
Berikut adalah apa yang anda boleh lakukan untuk mengurangkan risiko menjadi mangsa penipuan kad:
Melindungi kad kredit anda
- Daftar pada kad kredit anda dengan serta-merta selepas anda terima.
- Pastikan kad kredit anda di tempat yang sama di dalam dompet atau beg tangan anda supaya anda akan notis serta-merta jika ia hilang atau dicuri.
- Jangan meminjamkan kad kredit anda kepada sesiapa.
- Jangan berikan butir-butir kad kredit anda kepada pihak yang tidak diketahui.
- Jangan menulis nombor PIN anda pada belakang kad kredit anda atau simpan dalam dompet anda. Sentiasa menghafal anda PIN nombor sebaliknya.
- Simpan nombor telefon pengeluar kad kredit anda supaya anda boleh terus melaporkan kehilangan atau kecurian kad, urus niaga tanpa kebenaran atau pendedahan PIN kepada pihak ketiga.
- Potong kad kredit anda luput kepada dua apabila anda dapatkan satu yang baru.
Semak urus niaga kad kredit anda untuk mengelakkan urus niaga tanpa kebenaran
- Semak semua butir-butir di pertuduhan itu slip sebelum menandatangani atau mengesahkan urus niaga.
- Simpan semua slip caj anda dan periksa terhadap penyata kad kredit anda sebaik sahaja anda menerimanya.
- Beritahu pengeluar kad kredit anda dengan serta-merta apa-apa kesilapan atau kemungkinan urus niaga tanpa kebenaran dan tindakan susulan secara bertulis secepat mungkin.
- Musnahkan semua slip caj anda sebelum melontar mereka.
SUNDAY, 20 NOVEMBER 2011
Rundingan Hutang (Debt Negotiation)
Kelebihan Pelbagai Rundingan Hutang perkhidmatan hutang rundingan adalah sah, penyelesaian yang terbukti untuk membantu menangani isu-isu hutang anda jika anda mempunyai masa yang sukar menganjurkan pelbagai kad kredit anda ingin mendapatkan diselesaikan. Ramai orang mendapati sukar untuk mengendalikan bilangan menggalakkan surat atau panggilan telefon dari syarikat-syarikat kad kredit mereka yang pushy mendapatkan semua hutang mereka dibersihkan dengan serta-merta. Terdapat beberapa faedah yang pasti untuk anda apabila anda menggunakan perkhidmatan rundingan hutang dan kami telah disenaraikan di bawah untuk anda.
(Pinjaman MBSB adalah skim pembiayaan khas untuk kakitangan kerajaan Malaysia. Had kelayakan sampai 80% daripada jumlah pendapatan.)
Boleh Mempunyai Bantuan Profesional Jelas sekali manfaat yang pertama yang anda terima daripada hutang rundingan untuk mengendalikan hutang kad kredit anda mempunyai pilihan untuk mengambil perunding profesional, hutang dan berpengalaman. Disebabkan pengalaman dan kepakaran di bidang ini bermain, anda mendapat kelebihan memaku ganjaran terendah.Perkhidmatan ini adalah bantuan yang besar bagi sesiapa yang tidak mempunyai pengalaman dalam rundingan yang betul, atau pengetahuan tentang bagaimana untuk berurusan dengan orang dalam industri kredit.
Bagaimana Untuk Simpan Sendiri Dari Tekanan Anda tidak perlu memikirkan apa yang hendak dikatakan atau melakukan hanya untuk menyelesaikan dengan jumlah ganjaran yang anda mahu. Perlu diingat perkhidmatan rundingan hutang profesional, mereka melakukan ini untuk hidup, dan menggunakan strategi yang mereka tahu akan berusaha untuk membantu anda mencapai kira-kira ganjaran yang anda mahu.
Anda Juga Simpan rundingan hutang Profesional Wang akan menyediakan anda dengan beberapa kelebihan di segi status kewangan anda secara keseluruhan. Pertama sekali, kira-kira ganjaran dikurangkan memberikan anda keupayaan untuk mengendalikan penempatan hutang anda lebih mudah. Dan terdapat beberapa manfaat kepada syarikat kad kredit juga, kerana mereka akan menerima penyelesaian hutang anda.
Tetapi ingat, titik rundingan hutang pada asasnya dengan bantuan orang-orang yang mempunyai hutang kad kredit yang mengejutkan. Apabila anda mempunyai jumlah yang lebih rendah untuk menyelesaikan, ia akan membenarkan anda untuk tetap dengan baki lebih mudah, dan kembali ke landasan kepada alasan yang kukuh yang akan bebas daripada apa-apa hutang.
(MBSB menawarkan pinjaman Waslah khas untuk kakitangan kerajaan dengan maximal had kelayakan 80%. )
MONDAY, 14 NOVEMBER 2011
Pinjaman Fast Cash
Pinjaman Swasta dan Kakitangan Kerajaan.
Fast Cash
Bagi mereka yang ingin mendapatkan pinjaman peribadi selamat dan mendapatkan wang tunai dalam masa yang singkat, pembiayaan peribadi-i oleh MBSB adalah salah satu alternatif yang baik yang ada. Pilihan yang patuh Syariah ini direka dan disediakan untuk orang-orang yang mendapat wang tunai serta-merta tanpa sebarang masalah. Anda mungkin memerlukan tunai untuk usaha perniagaan atau bahkan kecemasan perubatan, dan yang apabila MBSB pembiayaan peribadi-i datang yang senang untuk anda. Dengan produk patuh Syariah yang mudah, pemohon boleh menyelesaikan masalah kewangan mereka dalam masa yang singkat.Pinjaman peribadi ini membolehkan anda untuk menikmati cara pembayaran yang fleksibel dengan kadar yang rendah. Pembiayaan peribadi-i oleh MBSB adalah mudah dan selesa sebagai institusi kewangan akan meluluskan dalam tempoh masa yang singkat. Pemohon juga berhak mendapat perlindungan takaful untuk hilang upaya kekal dan kematian.Jumlah pinjaman maksimum sehingga RM100, 000 dan tempoh bayaran boleh dilanjutkan sehingga 10 tahun. Tidak seperti pilihan pembiayaan peribadi yang lain, pakej ini tidak memerlukan seorang penjamin. Kadar keuntungan dikira berdasarkan baki bulanan. Pilihan ini hanya terbuka kepada pemegang akaun dengan MBSB dan juga majikan dan kakitangan yang disenaraikan di bawah panel MBSB.